28 April 2011

Lempeng Kelapa

Pagi kat tempat keje baru-baru ni saya breakfast lempeng kelapa..memang sedap ler sebab dicicah plak dengan kuah sambal ikan bilis..memang terangkat la..

balik keje petang tu terus buat sebab teringatkan bahan ade..tapi kelapa parut takder..saya gantikan dengan santan..sebabnye santan serbuk ade..ok laa tu janji ada rase kelapa..hehehe..ni resepi lempeng saya sendiri ek..

Bahan-bahan nye :

1. Setengah kilo tepung gandum
2. gula sesudu
3. garam sesudu kecil
4. kelapa parut ( ikut suka korang nak banyak maner)
   (saya takder kelapa parut tu yang guna santan tuh)

Cara-caranye :

1. panaskan kuali dengan sapukan sedikit minyak
2. masukkan sesenduk ( ikut kesesuaian besor mane korang nak) kemudian ratakan..
3. balik2 kan lempeng tu kao korang nak kedua2 belahnye masak dan nak sedikit garing
4. sedia untuk di makan..


Kuah Sardin :

1. Tumiskan Bawang besar yang dah dicincang
2. masukkan 2 sudu besar cili boh @ cili kering yang di blander
3. masukkan setin ikan sardin (yang kecil) kemudian lecek2kan dalam kuali tu..
4. masukkan sedikir garam,
5. Sedikit gula
6. Sekeping asam keping
7. Masukkan cili besar yang dicincang..then tutup apinye..






1 comment:

josrevalution said...

salam kenai..uis,,lapar lah plak..bila jenguk lempeng klpa nie..haha..xpe nanti nak try buat plak..tq..opss..jo dah folo u blog..pls folo back yer..tq
cara buat Auto like status facebook members

Commercial Break!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...