28 January 2011

Nak susu?

wahhhhh  tajuk entry tak bleh blahh..so jangan yang ada kona2 okehh..eheheh..ekceli nak cite pasal breastmilk la..td saya baru lepas mengepam susu utk bekalan anak saya..Alhamdulillah sampai sekarang susu saya masih banyak dan membengkak kalo tak diperah..

Kawan2 yang lain cemane? lepas bersalin nyusukan baby berapa lama..? Allah dah cipta setiap ibu mengandung mesti kilang susu dia dah ada..tp saya ada gak dengar orang cakap ' saya takder susu..susu saya kering..sempat bg baby menyusu seminggu je' Yaa Allahh..siannyer baby..tau tak betapa banyaknyer khasiat susu ibu tu..anak pon bleh jd rapat ngan kite tau..sok besar takder la dia nak menjauhkan diri dari parents..kalo dia susuh sok..dia akan cari kita..dia akan buat kita ni jadi sebagai kawan..lebih dari kawan..eheh apa yang saya merepek nih..pastu plak penah saya tanya sorang member.." baby nyusu badan ke? ehh takla dia jawab..baby isap susu botol..susah la nak keja..nak perah2 so beli ubat kat farmasi kasi berentikan terus susu..Oh!! sungguh singkat nyer otak..sian kat anak tu..kita bleh beza tau anak cukup khasiat dari susu ibu tu susah kena serang demam atau sakit..

Saya pon mula2 tak banyak susu..tapi bila bidan datang mengurut badan sekali pakej dia urut breast kita..sesapa yang takder susu banyak tu..ikhtiar la..pegi urut breast dengan bidan..bidan tau kat mana liang2 susu yang banyak..lepas ngurut tu insyallahh..saya ok je sampai sekarang takder masalah..

Setengah orang takut breast jatuh..tapi demi anak..pikir la yang terbaik..takpe jatuh wat masa tu jer..yg penting anak sihat..lagipon sekarang ni kan produk menganjalkan breast tu kan banyak..so dont worry..

Jangan bagi alasan yang tak munasabah..Allah dah ciptakan sorang ibu ada susu..kalo nak banyak lagi..minum segala produk susu untuk jadikan susu kita banyak..pastu selalu minum banyak air..Insyallahh..banyak kebaikan susu ibu ni..hanya Allah yang mengetahui..

ni baru satu trip saye pam..dapat sebotol penuh.. pakai pam manual jer..tak mampu nak beli yang mahal2..yang penting anak dpt susu yg berkhasiat..


sehari 2x pam susu kat pejabat..hohoh tak tahan kalo dah bengkak..nnti basah lak baju

bekalan utk Hakimie balik kang..

27 January 2011

My Popular Entry

Dalam banyak2 post yang saya kuarkan..entry pasal RESEPI AGAR-AGAR PANDAN yang paling banyak viewers..mmg senang resepinye..sedap pon sedap..lagi2 kalo agar2 ni sejuk..perghhh sedap btol..

Dalam sehari mesti ada dekat 10 orang view resepi ni..bila saya cek kat google mmg patut la..paling atas sekali..meti la orang klik yang no 1 tu dulu kan..

papepon saya sonok dapat kongsi kesedapan resepi tu dengan orang lain..dapat pahala saya ilmu ni berkembang..alhamdulillahhh..

meh kita tgk statistic pasal resepi agar-agar pandan ni.. *sila klik pada gambar utk size lebih besar ye*

ranking paling atas sekali..


search keywords


haa patut la pon..taip jer resepi agar2 ni terus kuar paling atas sekali..







26 January 2011

Sedih! Geram!

Korang nak tau sebab ape? ada tak terbaca muka depan harian Metro hari ni? geram giler bila saya baca pasal  pompuan Myanmar tu..Ya Allah..dia tu takder hati perut ke ha?? lepas beranak jam 10 pagi..pegi tikam anak pukul 12.45 tghari..Meroyan ke ape?? marah btol saya..eiiii kalo la dapat jumpa pompuan ni mau lepuk2 jer..

Masa saya nak datang keje pagi td..cam biasa buka radio bila Hot.fm tgh bincang pasal kes ni..ya Allah rasa nak menangis..apelah salah dosa baby tu,,kalo agak nak marah sangat, tertekan dengan keadaan..jangan la pegi bunuh..bagi la kat orang..sekurang2nya ada org bela..haissshh membuak2 rasa.

pompuan ni mau kena rejam sampai mati jer..memalukan Malaysia je..hishhh kalo rasa nak bunuh..ngape masa mengandung dulu kau tak tikam jer perut kau tuh..binatang ke manusia dia ni ha?? diri dia takmo bg mudarat plak..bila dah lahir budak tu bleh plak wat camtu..memang kalo saya jd hakim pon saya tak ampunkan dosa dia tu..maunye bg hukuman gantung mandatori jer..tak payah dengar dia punya rayuan.

Kita yang melahirkan anak ni tau betapa azabnya masa mengandung..lagi2 nak bersalin..hanya Allah jer yang mengetahui..tapi kalau lah Allah tak berikan naluri keibuan tak maunyer dengan perut besar yang semak tu, nak prepare barang baby yang guna banyak duit, nak kena bertarung nyawa..tapi kenapa la pompuan umo 23 tahun nih tak rasa macam tu haa? mana sifat keibuan dia?? sekalipon kau marah ngan laki yang buat ko mengandung..tak payah la tikam budak tu wehh!!

Eii saya tak bleh la nak taip banyak2 cite pasal nih..GERAM!!!!


Hari cuci mata, segarkan otak..

Sabtu hari tu 22/01 ajak asben bawak anak pusing2 beriadah kat Taman Tasik Titiwangsa..memang hari minggu sekarang kena wat rutin bawak anak jalan-jalan..hari minggu je la dia nak bersama ngan kite lama-lama..hari2 lain habihkan masa dengan pengasuh jer.

Sampai je kat sana, parking and trunkan stroller Hakimie...sonok dia dapat jalan amik angin petang camtu..kitorang pegi tgk org main kete control dulu..pastuh asben bawak menjelajah kat dalam taman tu..sebelum ni pusing ikut jalan luar tu jer..bila masuk sebelah dalam..mak oii cantiknya taman..ramai org bawak anak2 main kat taman permainan tu..org wat fotoshoot model, pengantin, org main kayak suma ada..berjoging anak beranak, main badminton, dating pon ada..heheh biasala kan org bercinta..

Rasa lenguh dah berjalan..asben kata..nak sangat berjalan..hari ni jalan la puas2..ahaha sedar tak sedar Hakimie dalam stroller pon dah tido..sedap kot kena angin petang..hehe..so tgk la gambar yang sempat saya amik nih..

lepak tepi tasik

taman permainan..sonok kalo bwk bebudak


uiii dahaga btol...

wahh smart anak ibu nihh

anak babah..

sonoknye..

sukan air..

main bola baling kot dorang nih..tp dalam air

air pancut

org berkayak

dah la tu..moh kite balik...


Sekian....

Thanks for Wishing My Birthday!

Salam..

Sori kawan2 sejak kebelakangan ni saya sibuk sangat2..lagi2 Pilihan Raya Kecil DUN Merlimau plak akan sambung lepas di Tenang, Johor..

Ekceli bukan nak mengarut pasal By-election ni..sebenarnya nak ucap terima kasih yang tidak terhingga kepada kawan2 yang wish besday saya pada 21 januari lepas..hohoho lame giler baru nak ucap terima kasih..ehehe tak sempat la..masa takder..ingat lama dah..hehe dah tua yer saya ni..hihi org len umur cam saye ni mau anak 2,3 org dah..haha
Papepon sonok sangat sebab tak penah ramai kawan2 wish besday dalam satu hari..tu mujur ader FB..sampai 70 orang lebih wish..

semoga Allah juga merahmati dan murahkan rezeki korang semua..aminn..


21 January 2011

Golongan Wanita yang Dimurkai oleh Allah..

Assalamualaikum semua,sekadar berkongsi dari email sahabat yang telah dihantar kepada saya hopes kita semua ambillah iktibar dari perkara terdahulu... .

Sebagaimana Allah suka dgn wanita yg yg solehah, Allah juga sgt murka kpd beberapa jenis wanita.Oleh itu sgt perlu bagi kita mengetahui perkara yg boleh menyebabkan kebencian-Nya supaya kita terhindar dr kemurkaan-Nya. Kemurkaan Allah pada hari kiamat sgt dahsyat sehinggakan nabi2 pun sgt takut. Bahkan Nabi Ibrahim pun lupa bahawa dia mempunyai anak yg bernama Nabi Ismail krn ketakutan yg amat sangat. Abu Zar r.a meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Seorang wanita yg berkata kpd suaminya,"semoga engkau mendapat kutukan Allah" maka dia dikutuk oleh Allah dr atas langit yg ke7 & mengutuk pula segala sesuatu yg dicipta oleh Allah kecuali 2 jenis makhluk iaitu manusia&jin."



Ab.Rahman bin Auf meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Seorang yg membuat susah kpd suaminya dlm hal belanja atau membebani sesuatu yg suaminya tidak mampu maka Allah tidak akan menerima amalannya yg wajib & sunnatnya."


Abdullah bin Umar r.a meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Kalau seandainya apa yg ada dibumi ini merupakan emas & perak serta dibawa oleh seorang wanita kerumah suaminya.Kemudian pada suatu hari dia terlontar kata2 angkuh,"engkau ini siapa? Semua harta ini milikku & engkau tidak punya harta apa pun." Maka hapuslah semua amal kebaikannya walaupun banyak.


~ehsan abg G~


Nabi s.a.w adalah seorang yg sangat kasih pada ummatnya & terlalu menginginkan keselamatan bagi kita dr azab Allah.Beliau menghadapi segala rupa penderitaan, kesakitan ,keletihan & tekanan.Begitu juga air mata & darah baginda telah mengalir semata-mata krn kasih- sayangnya terhadap kita.Maka lebih-lebih lagi kita sendirilah yg wajar berusaha utk menyelamatkan diri kita,keluarga kita & seluruh ummat baginda.Sebagai penutup ikutilah kisah seterusnya ini sebagai iktibar bagi kita.


Ali r.a. meriwayatkan sebagai berikut: "Saya bersama Fatimah berkunjung kerumah Rasulullah & kami temui beliau sedang menangis. Kami bertanya kpd beliau,"mengapa tuan menangis wahai Rasulullah?" Beliau menjawab, "pada malam aku di Isra'kan kelangit, daku melihat org sedang mengalami berbagai penyeksaan... maka bila teringatkan mereka aku menangis." Saya bertanya lagi,"wahai Rasulullah apakah yg tuan lihat?"

Beliau bersabda:- Wanita yg digantung dgn rambutnya & otak kepalanya mendidih.


- Wanita yg digantung dgn lidahnya serta tangannya dipaut dr punggungnya sedangkan aspal yg mendidih dari neraka dituangkan ke kerongkongnya.


- Wanita yg digantung dgn buah dadanya dari balik punggungnya sedangkan air getah kayu zakum dituang ke kerongkongnya.


- Wanita yg digantung , diikat kedua kaki & tgnnya ke arah ubun2 kepalanya serta dibelit dibawah kekuasaan ular & kala jengking.


- Wanita yg memakan badannya sendiri serta dibawahnya tampak api yg menyala-nyala dgn hebatnya.


- Wanita yg memotong badannya sendiri dgn gunting dr neraka.


- Wanita yg bermuka hitam & memakan ususnya sendiri.


- Wanita yg tuli, buta & bisu dlm peti neraka sedang darahnya mengalir dari rongga badannya
(hidung,telinga,mulut) & badannya membusuk akibat penyakit kulit dan lepra.


Wanita yg berkepala spt kepala cat & kaldai yg mendapat berjuta jenis siksaan.


Maka berdirilah Fatimah seraya berkata,"Wahai ayahku, cahaya mata kesayanganku... ceritakanlah kpd ku apakah amal perbuatan wanita2 itu.
" Rasulullah s.a.w bersabda,
"Wahai Fatimah, adapun tentang :


- Wanita yg digantung dgn rambutnya krn dia tidak menjaga rambutnya (di jilbab) dikalangan lelaki.


- Wanita yg digantung dgn lidahnya krn dia menyakiti hati suaminya dgn kata
Kemudian Nabi s.a.w bersabda: "Tidak seorang wanita yg menyakiti hati suaminya melalui kata2nya kecuali Allah akan membuatnya mulutnya kelak dihari kiamat,selebar 70 zira' kemudian akan mengikatnya dibelakang lehernya.


- Adapun wanita yg digantung dgn buah dadanya krn dia menyusui anak org lain tanpa izin suaminya.


- Adapun wanita yg diikat dgn kaki & tangannya itu krn dia keluar rumah tanpa izin suaminya, tidak mandi wajib dr haidh & nifas.


- Adapun wanita yg memakan badannya sendiri krn suka bersolek utk dilihat lelaki lain serta suka membicarakan keaiban org.


- Adapun wanita yg memotong badannya sendiri dgn gunting dari neraka kerana dia suka menonjolkan diri (ingin terkenal) dikalangan org yg banyak dgn maksud supaya org melihat perhiasannya dan setiap org jatuh cinta padanya krn melihat perhisannya.


- Adapun wanita yg diikat kedua kaki & tangannya sampai ke ubun2nya & dibelit oleh ular & kala jengking krn dia mampu mengerjakan solat & puasa.Tetapi dia tidak mahu berwudhuk & tidak solat serta tidak mahu mandi wajib.


- Adapun wanita yg kepalanya spt kepala cat & badannya spt keldai krn dia suka mengadu-domba(melaga-lagakan org) serta berdusta.


- Adapun wanita yg berbentuk spt anjing krn dia ahli fitnah serta suka marah-marah pada suaminya. Dan ada diantara isteri nabi2 yg mati dlm keadaan tidak beriman kerana mempunyai sifat yang buruk. Walaupun mereka adalah isteri manusia yang terbaik dizaman itu.


Diantara sifat buruk mereka:


Isteri Nabi Nuh suka mengejek & mengutuk suaminya.
Isteri nabi Lut suka bertandang ke rumah org.
~Kepada para wanita sekelian, sayangilah diri anda
" Berdiam diri lebih baik, jika berkata hanya dusta, berdiam diri lebih baik, jika berkata menghiris rasa, berdiam diri lebih baik, jika berkata menghampa jiwa."
 

Menara Condong Teluk Intan, Perak - Menara Condong ke 2 di Dunia

Salam..

Lagi sekali saya ingin share pengetahuan untuk semua, masa saya cuti awal tahun hari tu saya sempat melawat Menara Condong Teluk Intan ni tetapi dahulunya orang panggil Teluk Intan ni adalah Teluk Anson..rugi rasanya kalo ada peluang tak amik tau pasal benda yang tak penah kita tau..

Menara Condong Teluk Intan

Meh kita tengok sejarah Pekan Telun Intan ni dulu ye..Lebih sekurun yang lampau tapak mercu tanda ini adalah sebuah terusan laluan diantara Durian Sebatang (tebing Sungai Bidor) ke Sungai Perak (berhampiran Balai Polis lama) yang dibina oleh Mak Intan dengan para pengikutnya, tapak Menara Condong ini dibina pada bekas terusan tersebut setelah ianya dikambus.

Mak Intan adalah seorang janda yang dikatakan mempunyai rupa paras yang cantik, beliau adalah seorang saudagar yang berasal dari Mandahiling, Sumatera. Beliau adalah peneroka yang membuka Teluk Intan disekitar awal abad ke 19. Pada waktu itu, kawasan yang diterokai oleh Mak Intan dikenali sebagai Pekan Mak Intan.

Berikutan penerokaan ini, ramailah orang seberang berketurunan Rawa, Mandahiling, Minangkabau, Kampar dan kemudian India-Bombay datang mendiami kawasan yang baru diterokai itu, kebanyakan daripada mereka adalah para pedagang barangan tradisi seperti rempah ratus, kain, inggu, kacip, parang dan sebagainya. Menyedari hakikat inilah pembinaan laluan air dilaksanakan bagi memudahkan para pedagang membawa bahan dagangan ke Sungai Perak sekaligus membelah pekan Mak Intan menjadi sebuah pulau.

Setelah Inggeris mengambil alih kuasa pentadbiran pekan Melayu sekitar 1880-an mereka telah merancang membesarkan pekan tersebut dan langkah pembesaran ialah dengan menimbus terusan Mak Intan. Beberapa tahun kemudian, diatas penambakan tanah gambut itulah didirikan bangunan tersebut setinggi 85 kaki dari paras muka bumi.

Semasa pemerintahan Jepun, bangunan ini telah digunakan oleh askar-askar Jepun sebagai menara kawalan bagi memerhatikan kedatangan musuh dan ianya telah merosakkan sebahagian bangunan tersebut terutama di bahagian atasnya.
my father in law n mother in law wif their grandson

Uniknya bangunan tiga tingkat ini memiliki 110 anak tangga yang menghubungkan setiap aras yang tingginya 15.5 kaki. Jika dilihat dari luar bangunan, ianya seolah-olah mempunyai tujuh tingkat.

Struktur bangunan ini diperbuat daripada batu dan kayu, setiap tingkat dilengkapi lorong jalan enam kaki lebar berdindingkan tembok rendah dua kaki yang dihiasi dengan batu berwarna hijau. Atap di bahagian atas dan tepinya pula menggunakan genting.

Tangki air terletak di aras tiga, ianya diperbuat daripada kepingan keluli setinggi 16 kaki dengan muatan 680 kaki padu. Lapisan bawah bangunan ini berukuran garis pusat 43 kaki dan menguncup ke atas 27 kaki.

Apabila diteliti, didapati pengaruh senibina Cina yang paling kuat pada Menara Jam Condong. Ini adalah kerana ia berkonsep sebuah “Pagoda”. Walaupun pembinaannya pada zaman pemerintahan British, namun pengaruh Cina, penderma dan kontraktor telah berjaya dalam memperjuangkan budaya untuk dihayati. Ini jelas didapati pada fasad bangunan menara jam ini seperti gerbang, bumbung genting dan hiasan jubin dan sebagainya yang menunjukkan kekayaan budaya dan senibina Cina.
 
Menara Condong Teluk Intan atau dikenali sebelumnya sebagai Jam Tinggi dibina pada 1885 untuk menjadi tangki air sekiranya berlaku kemarau dan juga berperanan sebagai penentu waktu “Time Keeper” penduduk bandar Teluk Intan, Perak. Pada asalnya, bangunan ini dibina menegak oleh arkiteknya, Leong Choon Cheong namun ianya mula condong setelah berlaku banjir besar pada tahun 1889 dan 1895.


me

my asben


Menara ini terletak di antara pertemuan dataran segi empat, iaitu Jalan Pasar dan Jalan Ah Cheong dengan Jalan Selat dan Jalan Bandar dikiri dan kanan menara.

Sesuai dengan usianya menjangkau lebih 100 tahun, bangunan bersejarah ini pernah dilanda pelbagai kenangan diantaranya adalah pada tahun 1889 dan 1895 banjir besar telah berlaku sekaligus menenggelamkan bangunan tersebut, peristiwa ini adalah faktor yang menyebabkan bangunan tersebut condong dan menjadikannya lebih unik.

Selain itu, faktor yang menyebabkan Menara Condong Teluk Intan ini condong adalah kerana ianya didirikan di atas struktur tanah yang lembut disamping itu terdapat bebanan tangki yang menakung air yang telah menyebabkannya condong sedikit ke arah barat laut.
Sekian ~ sumber dari Google

20 January 2011

Ulat Sagu a.k.a Ulat Mulong..Kalau rasa udang..eloklah makan udang saja..

sedikit perkongsian. Mohon sebaran 
Saja nak kongsi dgn sahabat2 ye apa yang saya dapat dari email saya...Sebagaimana ditontonkan di Majalah 3 dulu perihal ulat mulong. Berikut antara intipati pengajian dpd Kitab "Sabilal Muhtadin" . 


Ulat Mulong 



Rupa-rupanya masih wujud kekeliruan dalam masyarakat kita berhubung hukum makan si-at atau ulat mulong atau ulat batang sagu ini. 



Dalam mazhab Syafi`i yang diamalkan kita zaman berzaman di rantau sebelah  sini, segala macam ulat  dihukumkan haram memakannya. 



Yang diistisna` (dikecualikan) hanyalah ulat yang terwujud dalam cuka atau buah-buahan yang sukar hendak dibezakan apa lagi untuk dibuang, yang dimakan bersama-sama cuka atau buah-buahan tersebut (yakni lebih tepat diistilahkan sebagai "termakan bersama-sama iaitu yang dimakan adalah buah sedangkan ulatnya ikut termakan sekali". 



korang sanggup ker makan weh?

huiii gemok2 ulatnye..huhuk


Jadi menjadi satu syarat yang ianya dimakan bersama - sama buah tersebut kerana sukar hendak dibezakan dan dibuang. 



Jika ulat-ulat tersebut boleh dipisahkan dari buah-buahan, maka tetaplah  hukumnya haram dimakan. Perkara ini dibincangkan dalam kitab-kitab fiqh mu'tabar dalam mazhab seperti "Minhajuth Tholibin" halaman 130 dan 132 serta syarahnya pada "Tuhfatul Muhtaj" juzuk 9 halaman 369 dan 445. 


Syaikh Muhammad Arsyad al-Banjari, ulama besar pengarang kitab "Sabilal Muhtadin" dengan jelas pada juzuk 1 halaman 38 menyatakan sebagai berikut:- Bahawasanya telah dinashkan oleh ulama atas bahawasanya tiap-tiap ulat, dan jika ada ia suci pada ketika hidupnya sekalipun, HARAM memakan dia. 


Ulama-ulama Sarawak termasuklah almarhum Shohibus Samahah Datuk Haji Abdul Qadir Hasan, turut tidak ketinggalan mengeluarkan fatwa mengenai haramnya memakan ulat mulong ini. 


Malangnya ada sebilangan kecil masyarakat Islam yang masih tidak mendengar beduk mengenai haramnya makan ulat mulong menurut mazhab Syafi`i. Kepada penggemar ulat mulong, maka ketahuilah bahawa makan ulat mulong itu adalah haram hukumnya sebagaimana haramnya makan ular dan katak dan beruk dan  menurut mazhab Syafi`i. Jadi eloklah berhenti dan jika dikatakan rasanya 

 

seperti rasa udang, maka eloklah beli udang dan makanlah udang. 

Sambal Belacan Goreng

Kali ni nak wat entry masak2 plak..just nak kongsikan resepi sambal belacan yang saya buat sendiri..

Bahan-bahannya :

- 10 biji cili padi
- 1 biji cili besar
- belacan secukup rasa ( ikut kehendak masing2)
- sebiji bawang besar
- sebiji tomato
- air asam jawa
- sedikit gula
- secubit garam
- perahkan sebelah saja limau nipis


penambat selera..haha cemana asben tak makan banyak


cara-caranya :

- masukkan semua bahan2 kedalam blander, pastikan air asam jawa tu jangan cair sangat dan jangan banyak2 airnye karang tak pekat plak sambal belacan tu.

- pastu panaskan kuali dengan sesudu minyak..then gorengkan sambal tu..jangan sampai kering just goreng gitu2 jer. Sambal belacan ni tahan lama kalo digoreng..kita bleh simpan dlm peti ais..sedap dimakan bersama ikan goreng, ulam2 dan macam2 lagi..

okeh sudah la tu..kang meleleh lak air liur saya nih..hehehe

SELAMAT MENCUBA...

19 January 2011

Kapal Korek Bijih Timah Tanjung Tualang, Perak

Haaa haritu saya ada cite serba sedikit pasal kapal korek kan masa saya bercuti seminggu yang lepas awal januari hari tu..entry kali ni saya nak citer ckit mana datang asal usul kapal korek tu dan cemana bleh ada kat situ.


sumber 1 mengikut wikipedia :
Kapal korek adalah di antara beberapa cara yang boleh digunakan dalam aktiviti perlombongan. Kapal korek digunakan oleh syarikat-syarikat bijih timah di Malaysia, pada satu masa dahulu. Ada beberapa skala kapal korek yang digunakan pada masa itu. Kapal korek yang paling besar di dunia ketika itu dikenali dengan Kapal 1. Ia hanya digunakan di beberapa lombong bijih di Tanjung TualangNegeri Perak. Ia lengkap dengan beberapa kemudahan seperti bilik rehat, dewan makan, surau, bilik mesyuarat dan bilik kawalan mutu. Ada juga kapal korek yang kecil iaitu Kapal 3 dan Kapal 5. Kapal 1 tu adalah kapal bijih yang mana kini  telah pun tiada tinggalannya di Tanjung Tualang kerana pada tahun 1980 ia telah dibuka dan dileraikan serta dihantar ke PhuketThailand.Ia dihantar dengan cara dipasang dilaut dan ditarik pontoon dengan kapal tunda.
okeh tu cite dari wikipedia yang saya search dari Google..then jom kita search lagi

 

ni bahagian belakang kapal..dulu ada air..sekarang camni la rupa sekeliling dia..

sumber 2 : mengikut cerita dari Cari Malay Forum pulak mengatakan Muzium Kapal Korek tu akan ditutup lagi 6 bulan..entry tu dikuarkan dalam forum tgh taun 2009 maknanya..time saya pegi melawat dengan husband hari tu dah tutup la maknanya...patut la anjing jer yang jadi jaga..pastu plak anjing tu bleh wat tak tau jer ngan kitorang..takut jugak kalo dia kokaknye kaki kume..spital ler jawabnye..

ni signboardnye..

ni pic dari jauh ..nampak tak kapal tu senget..sebab tu dibiarkan kat situ jer..


ni dari dalam mungkin masa orang ramai bleh masuk( pic pnjam dari en.goog)


~ Steven Ng, pengurus Osborne & Chappel Sdn Bhd (OCSB) mendakwa satu-satunya kapal pengorek timah di negara kita mungkin pupus dalam tempoh enam bulan sahaja jika tiada usaha pemuliharaan dilakukan.

org dulu2 pakai dulang jer ( pinjam pic google)

Satu-satunya kapal pengorek timah di negara kita mungkin pupus dalam tempoh enam bulan sahaja. Ia terletak di Tanjung Tualang, kira-kira 60 km dari Ipoh.

Ia mungkin pupus sekiranya dana tidak ada untuk memperbaiki pontun (platform terapung) pada kapal pengorek timah itu. Kapal itu yang dikenali sebagai 'T.T. No 5' telah senget 18 peratus ke arah air di sebelah kanan bahagian bawahnya. Steven Ng, pengurus Osborne & Chappel Sdn Bhd (OCSB), berkata kecondongan itu berlaku pada November tahun lalu. OCSB bertanggungjawab menguruskan kapal tersebut sebagai salah satu tarikan pelancongan.

"Bil elektrik untuk dua pam yang mengepam air keluar sudah mencecah RM1,800 sebulan sejak Disember.
"Sekiranya tiada usaha memperbaiki pontun yang menyokong pengorek timah itu, ia akan sekali gus tenggelam," kata Ng dalam satu temuramah.
Ng berkata negara ini akan kehilangan satu tarikan pelancong bahkan warisan sekiranya tiada usaha memulihara T.T. No 5.
Orang ramai juga berkemungkinan tidak berpeluang untuk melawat pengorek itu dan mempelajari sejarah Lembah Kinta.
"Lebih-lebih lagi, Lembah Kinta pernah menjadi daerah paling kaya dengan bijih timah di seluruh dunia pada suatu ketika," katanya.

Semasa zaman kegemilangan pelombongan timah di Perak, Ng berkata, terdapat 40 kapal pengorek timah yang beroperasi di Chemor, Ipoh, Gopeng, Batu Gajah, Papan, Tronoh dan Malim Nawar.

T.T. No 5 dibina pada 1938 oleh W.F. Payne & Sons untuk Pernas Chartered Management Sdn Bhd.
Pernah dimiliki Southern Malayan Tin Dredging (M) Sdn Bhd, kapal pengorek timah itu telah beroperasi mengorek timah di Lembah Kelang selama 44 tahun. Ia berhenti beroperasi pada 1983 ekoran kejatuhan industri pelombongan timah.

Orang ramai berpeluang melawat kapal itu sejak 1 Januari lalu selepas kerajaan negeri Perak membelanjakan lebih setengah juta ringgit untuk membangunkannya menjadi satu daya tarikan.

Ng mendakwa pengorek itu tidak mendapat sokongan promosi daripada Lembaga Pelancongan Malaysia.
"Kami perlu membuat segala usaha promosi dengan inisiatif tersendiri. Kami mempunyai kira-kira 500 pelawat pada musim cuti sekolah pada bulan November dan Disember.

"Bagi lain-lain bulan, kami hanya mempunyai kira-kira 50 pelawat," katanya.
Untuk bayaran masuk, sebanyak RM5 dikenakan untuk orang dewasa manakala kanak-kanak, RM3. Bayaran masuk itu termasuk persembahan dan lawatan yang berpandukan pemandu pelancongan.

Kata Ng, lawatan sekarang dihadkan di bahagian bawah dek kapal atas faktor keselamatan.

"Kami berharap kerajaan negeri akan mengambil alih pengurusan warisan negeri itu (T. T. No 5).
"Ia akan memberikan imej yang negatif kepada negeri Perak sekiranya tragedi berlaku ketika melawat kapal pengorek timah tersebut," katanya.

Ng juga merayu bekas pelombong-pelombong timah agar tampil untuk menyelamatkan kapal tersebut.
Katanya, syarikat itu merancang untuk membina satu replika palung untuk menggambarkan bagaimana pelombongan timah dilaksanakan.

Palung ialah sejenis saluran panjang yang berpetak-petak tempat mengasingkan bijih daripada batu-batu dan lain-lain.
Ng memberitahu Osborne & Chappel telah menghantarkan satu kertas cadangan kepada Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar untuk memperbaiki pontun dan membiayai kerja-kerja penyelenggaraan yang bernilai RM360,000. ~ sumber Google

Saya teringin nak tau sejarah Kapal Korek ni bukan ape..selalu balik Kampung Gajah berpeluang tengok dari jauh jer..sekalinye baru2 ni berpeluang nak pegi tengok la kunun2nyer..sekali dah tutup..ingatkan jaga pegi rehat ke ape..tapi takkan la pukul 4 time tu baru nak makan kot....tapi tengokkan tempat tu bertutup dan nampak tak terjaga jer..so kitorang snap je gambar dari jauh..belakang kapal tu ada kawasan orang membela itik dan buat ladang tanam sayur-sayuran jer..Sayang kan..salah satu tarikan pelancong ke kawasan tu..tapi tak diusahakan mungkin atas sebab2 yang tertentu yang kita tak tau..Tapi tempat tu memang cantik la sebab berlatar belakangkan Banjaran Titiwangsa..

 


dapat snap dari jauh jer..


18 January 2011

Air..ohh..Air..


pentingnya air dalam hidup kita..so jangan buang2 air!!



Haiii...pesal la malam2 camni bleh takder air lak nih..time2 camni mula la..nak sakit perut..nak terkencing..mana saya nak buang bahan2 ini semua..arghhh..Hakimie lak tido..baba dia lak keje malam hari ni..kalo tak bleh berlari kejap pegi Petronas..hah? sempat ke? mau terabur kat dalam keta gak nehh...

hadeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....tulongg...hermmmrkkk!! senak wehh..

Tapi mujur la ada air dalam kolah tu sikit untuk kes2 emergency..haduu kena cari baldi plak..seb baik ada..ahahha haduii..len kali dorang ni pon..tampal la notis kalo nak wat kerja2 pembaikan paip ke hapa..dah jd camni kan menyusahkan orang ramai..nak masak pon tak bleh...

Api (karan) takder takpe lagi bleh hidup lagi..cuma panas sikit ler..tapi kalo air takder..bleh mati wohhh jangan dok buat mainn...


Ayam Berbalut Kertas

pandang betul2 ok..ini adalah AYAM..bukan BUNGA hokeh!


mai beli..mai beli..mai beli..

Korang penah tengok ayam jual kat pasar camnih? haaa gambar ni kawan opis saya snap masa ada Pilihan Raya Kecil Batu Sapi kat Sabah..masa dorang jalan2 ternampak la ayam dijual kat pasar camni..satu yang menarik untuk di kongsikan..

Pelik kan? tapi memang benar terjadi..ayam jual2 camni sekali imbas cam orang jual bunga plak...hahhaa..kawan saya cite kan..ayam ni tak bising..siap tidor lagi..pejam mata..cam takde pape..ehhehe kalo kita nak kena jual..mesti bising kan? ahahah..ayam ni diikat elok-elok..then dibungkus dengan surat khabar..ape dorang igt cam nasik bungkus ke? ngape tak letak dlm polisterin ha? moden sikit..hahaha
lain tempat lain le ragamnya..tak gitu??

Celaru..Keliru..ohhhh

Salam all..

Saya nak tanya korang la kan..korang penah tak jadi situasi camnih..tengah kalut-kalut masak..bukak tudung gula..pastu tudung gula tu pi tutup kat tupperware lain..haaa camtu la terjadi pada saya pada hari minggu hari tu..saya kalo wat keje kalut2..nak cepat..sambil masak nak wat susu anak..time tu la nak masukkan gula, garam..jap lagi nak gi tutup botol susu anak tersalah amik penutup sos la..haishhhh..pastu jap lagi tak semena2 pegi basuh tangan ..padahal nak wat benda lain..

nak buka pintu peti ais pegi buka pintu toilet..tak ke mereng namanya tuh? hahahah arghhh apa kena la..harap2 takder benda buruk yang berlaku..hati cam tak tenang jer..

apa2 pon tenangkan hati wat keje slow..heheh pesanan untuk diri sendiri..Chill lah!!


17 January 2011

KL - Kedah - Perak - KL

Pesal tajuk entry camtuh?? cam org bawak bas ekspress  jer..hahah..tak derla..igt tak yang saya bercuti seminggu hari tu? haa ni la baru berkesempatan nak cerita dalm entry kali nih..heheh dah basi agakanya..

Saya rasa lama giler saya cuti yerla..hari Jumaat 31/12 tu kan cuti sebab Malaysia menang bola Piala Aff Suzuki tu pastu cuti plak new year..seminggu saya apply cuti 10hb baru saya masuk keje..huihh cam cuti nak kawen..hahaha..

Dari KL kami bertolak lebih kurang pukul 9 lebih tapi singgah Kg Gajah dulu umah mertua saya sebabnya husband nak singgah kejap sebab ada hal ckit then lepas makan tghari kami bertolak balik ke Kedah. Saya amik cuti tu sebab atas tanggungjawab sosial yang telah diberikan kepada saya untuk menghantar adik sambung study di KPTM Ipoh..tu yang berkorban gak tu..kalo ikutkan hati sayang nak amik cuti lama2 awal2 taun nih..tapi disebabkan saya anak yang sulung dan bertanggungjawab lebih ke atas adik2..takpe la..malam tu kami balik Kedah dulu sebabnya adik saya tu nak settlekan macam2 hal lagi, lagi pon baju2 dia kat kampung banyak lagi nak kena amik..sebelum ni dia tolong jagakan Hakimie sebelum antar kat pengasuh..sebulan gak la dia jadi bibik kat umah saya..hehehe bibik pon keje senang pe..masak tak payah..tolong jaga anak je pon..itu dah cukup..dapat gaji lagi tu..

Bercuti kat Kedah 2,3 hari macam biasa la lepak gerai goreng pisang mak, bawak family gi makan kat Jeti Sungai Semeling, pegi Tanjung dawai adalah wajib setiap kali balik kampung sebab..bila nak balik kampung je kawan2 mesti kirim belikan ikan kering, ikan talang, ikan bilis, belacan..dan macam2 lagi.


Kat gerai goreng pisang mak

baju ibu ngan kimie same kaler laa..

Hakimie tgk kete lalu lalang kat jalan

3hb dari Kedah kitorang balik Kg Gajah..kali ni Iki ngan Angah (adik saya yang laki dan yang nak masuk KPTM tu la) ikut skali dan bermalam kat Kg Gajah dulu..huiii cam sardin kete Naza Suria saya tu..heheh tapi apa2 pon semunya selamat sampai..Sebelum tu kitorang ada makan kat satu restoran tepi traffic light kat Batu Gajah nama restoran tu Nasi Lemak Ayam Golek..pegi la nak cuba kot sedap..tapi ntah la tempat dah cantik..tapi servis kurang la..bukan ape dari segi layanan nye, waiter tak mesra rakyat diam jer..pendiam agaknya..hehehe.. ceh teruja dengar ayam golek tu mata pandang2 gak mana ayam golek cam kita bayangkan ayam tu bergolek2 kat atas api..tp ape yang sampai ..Ayam Percik...hadoooii kalo camtu tak payah la tulis besar2 ayam golek tu..tipah tertipu nyahhh.. ni 1km pon org dah nampak dah banner tu..tuilis la Nasik Lemak Ayam Percik..rasanya boleh la..mahal gak sepinggan RM5.50..en asben cakap..kali ni je la pertama dan terakhir datang makan kat sini dah la sebelah dengan tokong hindu..

Esoknye..pagi2 kitorang dah bersiap2 nak antar Iki ke Ipoh untuk pendaftaran baru..KPTM ipoh ni dekat ngan Greentown Mall..Ipoh Parade..tapi asrama jauh giler kat Gunung Rapat sana nun..kena naik bas atau teksi la kalo nak datang kuliah.Dah siap pendaftaran apa suma pegi plak asrama hantar barang dan tgk bilik..asrama dorang cam asrama sekolah ..teringat asrama kat skolah menengah dulu..dok ramai2.. pastu bawak plak dia gi beli barang2 keperluan suma nak kena beli baru..hadoiyaiii pegi Tesco Extra kat ipoh tu sempat beli stroller untuk Hakimie..sampai tertido2 dah dia..sian la plak..then hantar Iki balik asrama kitorang pon terus balik Kg Gajah..

Bercuti kat kt Kg Gajah sebab nak putuskan ubat Hakimie..yer la masa umo dia 2 bulan dia kena angin pasang surut tu..dah pegi mengurut dengan pakcik kat Kat Felcra Changkat Lada tu..tapi pakcik tu takder kat umah masa mula2 pegi..takpe la mungkin dia pegi mana2..esoknye tepon lagi tapi takder jugak orang berangkat..hari ke 3  pon cam tu jugak..ermm ni mesti pakcik tu pegi bercuti gi umah anak dia kot..kalo tau dah lama balik KL..sayangnye cuti terbuang camnih..tapi tak jugak terbuang sebab asben bawak gi jalan2 ke Teluk Intan, kitorang bergambar kat Menara Condong Teluk Intan, pastu makan mee jawa yang pemes kat bandar Teluk Intan,

cik asben dan menara condong itu

hehe saya pon nak possing gak..

menantu, anak, abah, mak dan cucunye

pehal hang angah??

pastu ada petang sebelumnya kitorang nak pegi tengok Kapal Korek Bijih Timah tapi tak buka plak..dapat tgk dari jauh jer..papan tanda tu tu tulis bayar dulu sebelum masuk..tapi takder sapa pon jaga kat situ..ada sekor anjing jer kat situ..tu pon anjing tu wat tak tau dengan kitorang hahaha..


kapal korek bijih timah yang satu2nye ada kat Malaysia

Hari Jumaat baru balik KL sebabnya hari Sabtu asben keje siang..puas btol cuti dok kat kampung..eheheh sekian cerita saya..hahah

Akhirnya..120 hari

Kenapa dengan 120 hari tu..120 hari tu jatuhnya pada tarikh 15/01/2011..haa hari tu adalah hari dengan rasminya Hakimie pandai meniarap sepenuhnya tanpa bantuan..sebelum2 ni dia meniarap tapi muka dia sembam2kan kat tilam..sian nengoknye..sampai merah muka..pastu tak larat sangat dah dia nangis..heheh..takpe blajar..haa sekarang kan dah pandai...lambat sikit dia meniarap sebab badan Hakimie  ni berat sikit..meh kita tengok gambar2 dia meniarap yang di snap oleh adik saya yang mmg Photographer pon..




senyum yang menawan hati ibu dan baba


pak lebai dah ngantuk ke..


actually kopiah ni ada org bagi corak strawberry..longgar plak tu..eheh


uikk!! water drop from his mouth

hepp..cam nak gaduh jer..


bulatnye mata..

Commercial Break!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...