09 May 2010

Kerang Kicap...

Hari ni tekak aku nak makan macam la plak..bangun tido jer dalam kepala hotak aku neh dah pikir..ape benda aku nak masak hari nih..ikutkan rase tekak aku ni..aku nak makan cencaru sumbat nyor tuh cicah ngan air asam..lagi satu kerang kicap cam resepi kak ya sepupu aku tuh..aku tatau cemana nak wat..tapi sejak aku dok asing dengan dorang nih..aku nak try sendiri wat kerang kicap tuh..selalu kak ya jer yang masakkan..sebabnye dia neh kalo dia masak..mmg 1st class laa..

Kalo citer bab kerang kicap ni memang terliur beb..teringat tentang kepedasannya,,pergggh sehingga menjilat kulit kerang tu dibuatnya..tak caya? tanya asben aku..aku lupa plak nak tangkap gambor mase dia tgh jilat2 kulit kerang ngan jari dia tuh..ahahaha

Siang tadi aku masak special sikit..sebabnya hari ibu sama kot..ehehe kebetulan member asben aku datang umah ngan bini dia..so langkah kaki kanan laa sebab time tu aku tgh masak. tapi kerang kicap ni aku tak sempat nak masak tengahari tadi..aku rebus jer..sebab member asben aku dah nak sampai..

So malam ni aku wat jugak la..kalo tak buat karang dok teringat2 pulak..jadinya aku watla..huhuhu sedap wohhhh...so aku kongsikan gambar jer dengan korang eh..eheheh..bye..slamat malam..


haaa..ni baru siap masak...nak rasa? meh arr umah aku..hiihihi




dah siappp..jemput makan....

 tak senonoh nyer budak..



kat bawah ni resepinyer yer ...

- sekilo kerang direbus bersama garam dan ditoskan airnya - pastikan kerang btol2 masak..nak tau masak..kerang tu terbuka kulitnya..paham? ( terpulang la nak berapa kilo..tp dalam pic tu 2kg kerang)

bahan2 yang kena blender

- 10 biji cili padi..kalo nak pedas sampai cirit birit..korang tambah arr 20 bijik ke 30 bijik ker..ahahah
   (terpulang mengikut tahap kepedasan masing2)

- bawang putih 4,5 ulas
- serai 2 batang


bahan2 yang nak kena add on..

- asam keping (sekeping dua dah la)
- gula sesudu
- garam secukup rasa
- 1 potong lengkuas ( kalo takder pon takpa..tak jejas pon kerang korang tu)
- 2 potong halia (diketuk)
- 2 btg serai diketuk
- 2 kuntum bunga lawang
- 1 btg kayu manis
- kicap agak2 la..kalo nak itam lebih..boh la lebih

Cara- cara membuatnya..

- kerang yang korang dah rebus td..masukkan dalam kuali dan pasangkan api..mesti air kerang tu banyak lg..
  korang biarkan air kerang tu kering ckit..pastuh..masukkan bahan yang blender td..

- gaul sama rata..kacau jer walopun agak bising bunyinya..maklum kerang berperang dengan kuali..wahahaha

- pastuh..masukan suma benda yang nak kena add on tuh..kecuali kicap..kicap tu boh last sekali..

- gaul lagi..dan gaul lagi sampai la air2 kerang ngan bahan bercampur td nak hampir2 kering..jangan la kering sangat..haa time tu boh la kicap. bagi aku kalo nak sedap letak kicap kipas udang arr..kalo nak itam lebih letak kicap mee ckit..gaul btol2 rata..korang tutup la apinya..

so..siap utk di hidang..makan meratah camtu jer pon sedap..nak makan dgn nasik pon bleh..terpulang la..insyallahh nnti ada la yang ikut gelagat aku ngan asben aku..sehingga menjilat kulit kerang dan menjilat jari..hohohoh..

cukup2..aku rasa tak bleh menaip dah nih..terliur dah aku..ahahha..SELAMAT MENCUBA..

3 comments:

gadis comel said...

aku tak besa masak kerang cmni weh.. sllu rebus ja.. haha.. malassss... >diktie<

hasleenda said...

tu la..masak2 ni kena pelbagai..takkan nak makan hat rebuih tu ja sampai bila2..

Cikgu Yus said...

k.yoni pun x pnh masak cmnie.selalu rebus tnpa air masuk serai ja.. cicah ngan ayaq asam..must try it 1 day...

Commercial Break!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...