21 December 2010

Cerita hari Sabtu

Hari Sabtu hari bagi org berehat2..bersenang lenang kat umah, nak settlekan keje-keje rumah yang terbengkalai..nak basuh baju, nak lipat baju, nak kemas rumah sume nak wat hari cuti la kan..tapi hari sabtu saye kena OT laa..sementara ada adik tolong mengasuh baby kat umah..bleh la gantikan orang sekejap bekerja di hari minggu..

Sabtu baru ni saya keje bukak kaunter pendaftaran pemilih SPR kat Masjid India..sape penah lalu kat area Mydin tu mesti perasan ada kaunter SPR bukak kat situ..disebabkan ada banyak gerai jualan sempena Krismas dan budak nak masuk skolah nih..tempat biasa tu jadi sesak..DBKL bagi kat SPR booth sebelah dengan Maybank..ok la sikit besar khemahnye..teduh.


Tempat tu memang sibuk..lagi2 cuti sekolah ni..sesapa yang rimas nak jejakkan kaki ke tempat camtu baik tak payah pegi la..nak parking kete yang susahnye..sebab tu encik asben saya tanak pegi Masjid India tu..lagi2 hari Sabtu sebab ada pasar malam..dia cakap orang ramai cam ulat taik..ahaha..itulah org laki..bukan nak gi tempat2 gitu.

Sesambil tunggu pelanggan datang mendaftar, mata meliar tgk sekeliling kot ada baju yang cantik2, tudung yang lawa2..tapi sayangnye belum gaji laa..haduuuhh tu yang tak best tuh..seronok tengok gelagat org yang lalu lalang..macam2..


Oh ya..kawan2..sesiapa nak wat urusan Tukar Pusat Mengundi, Pendaftaran Baru dan Semakan boleh juga dibuat di Pejabat Pos yang berkomputer, takpon di kaunter2 mobile bergerak..kekadang kat shopping complex pon ada.tapi kalo di  Masjid India setiap Sabtu dan Ahad setiap minggu yer..tak payah bawak ape..just bawak IC dan diri sendiri kena datang. Politik kat Malaysia ni dah carca marba dah..payah btol nak dapatkan pengundi muda yang tanpa segan silu datang mendaftar. FREE je pon..tak kena bayar...tu pon payah..ada anak muda Melayu sampai kena heret dek mak bapak nak datang kaunter sebab tanak mendaftar..mak ayah je yang bersemangat..tapi anak tidak..Orang dulu2 menghargai negara sebagai tanah tumpah darah sebabnye dorang tau nak merdekakan tanah air ni bukan senang..teruk masa kena jajah dulu..


Sepanjang saya keje kat SPR ni..pengalaman buat Hari Bertemu Pelanggan ni macam2 cerita..kalo org melayu paling takut nak daftar..sanggup ikut jalan lain takut kitorang panggil suruh mendaftar...tp kalo Chinese atau India..tak payah panggil diri sendiri dia datang dengan semangatnyer..ada pulak tu blom cukup umur pon nak mendaftar..Bangsa lain tau nak memperjuangkan bangsa sendiri..tapi yang sedihnya bangsa Melayu kita ni tak sedar2..bila minnyak naik bising..gula naik bising..barang naik bising..so dengan daftar sebagai pengundi ni la kita gunakan hak kita untuk pilih calon masa depan yang dapat memperjuangkan nasib kita nanti, ada wakil yang akan bawak apa sahaja isu yang disuarakan rakyat ke Dewan Negeri/ Dewan Rakyat..Insyallahh..

hehehe membebel plak ..tapi btol la apa yang saya bebelkan ni..oklah..bye :)


No comments:

Commercial Break!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...