28 January 2011

Nak susu?

wahhhhh  tajuk entry tak bleh blahh..so jangan yang ada kona2 okehh..eheheh..ekceli nak cite pasal breastmilk la..td saya baru lepas mengepam susu utk bekalan anak saya..Alhamdulillah sampai sekarang susu saya masih banyak dan membengkak kalo tak diperah..

Kawan2 yang lain cemane? lepas bersalin nyusukan baby berapa lama..? Allah dah cipta setiap ibu mengandung mesti kilang susu dia dah ada..tp saya ada gak dengar orang cakap ' saya takder susu..susu saya kering..sempat bg baby menyusu seminggu je' Yaa Allahh..siannyer baby..tau tak betapa banyaknyer khasiat susu ibu tu..anak pon bleh jd rapat ngan kite tau..sok besar takder la dia nak menjauhkan diri dari parents..kalo dia susuh sok..dia akan cari kita..dia akan buat kita ni jadi sebagai kawan..lebih dari kawan..eheh apa yang saya merepek nih..pastu plak penah saya tanya sorang member.." baby nyusu badan ke? ehh takla dia jawab..baby isap susu botol..susah la nak keja..nak perah2 so beli ubat kat farmasi kasi berentikan terus susu..Oh!! sungguh singkat nyer otak..sian kat anak tu..kita bleh beza tau anak cukup khasiat dari susu ibu tu susah kena serang demam atau sakit..

Saya pon mula2 tak banyak susu..tapi bila bidan datang mengurut badan sekali pakej dia urut breast kita..sesapa yang takder susu banyak tu..ikhtiar la..pegi urut breast dengan bidan..bidan tau kat mana liang2 susu yang banyak..lepas ngurut tu insyallahh..saya ok je sampai sekarang takder masalah..

Setengah orang takut breast jatuh..tapi demi anak..pikir la yang terbaik..takpe jatuh wat masa tu jer..yg penting anak sihat..lagipon sekarang ni kan produk menganjalkan breast tu kan banyak..so dont worry..

Jangan bagi alasan yang tak munasabah..Allah dah ciptakan sorang ibu ada susu..kalo nak banyak lagi..minum segala produk susu untuk jadikan susu kita banyak..pastu selalu minum banyak air..Insyallahh..banyak kebaikan susu ibu ni..hanya Allah yang mengetahui..

ni baru satu trip saye pam..dapat sebotol penuh.. pakai pam manual jer..tak mampu nak beli yang mahal2..yang penting anak dpt susu yg berkhasiat..


sehari 2x pam susu kat pejabat..hohoh tak tahan kalo dah bengkak..nnti basah lak baju

bekalan utk Hakimie balik kang..

9 comments:

Cikidong said...

penat mengepam ni...

~dARlee zURiS~ said...

alhamdulillah...kysha still bf sampai sekarang.so mommy pun kena minum anmum hari2 :)

hasleenda said...

cikidong : heheh takder la penat sangat..yg penting anak kenyang..tu jer..hehe

darlee zuris : alhamdulillahh masing2 berazam nak susukan anak dengan susu sendiri..ic..anmum dapat buat susu kite banyak eh?

Embun_Teratai said...

salam...??? nak tnye brpa akk bli pam nie ye...????

hasleenda said...

embun teratai : kat pasaraya banyak..try cari..kat luar kotak dia ada tunjuk pic camtuh..jenama baby ok..banyak jenis kat pasaran..ade yg lektrik..ade yg manual..

norzie adriana said...

salam.. akak beli kt mner..? kebanyakkan pasaraya x de jual yg ni.. sya pun dh lama cr yg mcm nie..?

hasleenda said...

Akak beli kat pasaraya..baru2 ni beli kat tesco extra selayang ade jual..jenama baby OK..kalo nak same jenis camtu jenama anakku pon ade..tp mahal sikit dalam rm35.00 camtu la..yang ni rm19.90 jer..

Cik Iman said...

Akhirnya jumpa gak mak yang pakai pam OKBB nie :D Tengah cari review ekekeke

Cik Iman said...

Mohon share gambar breast pump tu :D Saya credit puan ya

Commercial Break!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...