04 February 2011

Doakan Student Malaysia Selamat di Mesir..

Alhamdulillah..pagi ni bila bukak jer tv tgk berita pasal pemindahan pelajar2 Malaysia ke Jeddah tu dah selamat sampai...ikhlas rasa di hati kerisauan terhadap kawan2 yang ada di sana..bagaimana perasaan mak bapak dorang bila ada anak blajar kat sana..tidur tak lena..makan tak lalu agaknya..yela kan anak2 dalam perintah berkurung kat sana..makanan takder..harga melambung 5,6 kali ganda..

Camtula kalo rakyat dah tak tahan dengan sikap pemimpin yang tak bg apa2 kesan terhadap rakyat..sekali rakyat dah memberontak..habis semua sistem pentadbiran negara lumpuh..Alhamdulillah Malaysia ni aman damai..tapi..ini adalah peringatan kepada semua jugak..dulu pernah terjadi kepada Thailand..hasilnya..banyak pertumpahan darah sama seperti di Mesir nih..yang meminta PM Mesir Hosni Mubarak berundur sebab dah 30 tahun dia memerintah Mesir..Mesir kaya dengan macam2 hasil..tapi rakyatnya miskin jugak..yang duduk di tepi Terusan Suez tu tak penah rasa apa2 hasil kekayaan yang diperolehi..bayangkan itu tempat laluan pedagang2 asing..

Itu jugak adalah amaran Allah bagi kita umat manusia yang leka..dunia kita ni dah hampir kiamat..sedang ada masa untuk memperbaiki diri, memperbaiki amal ibadat..baik kita lakukan segera dan bertaubat..cuba kita renungkan umat manusia dah bertelagah sesama sendiri, banjir besar tak kira musim dah..cuaca pon camtu jugak..manusia takder belas kasih ..ibu bapak bunuh anak, buang anak..macam2 lagi..

Dikesempatan hari Jumaat yang mulia ni..sama2 lah kita bacakan Yassin dan solat hajat supaya rakyat Malaysia kita kat sana selamat..bukan ckit yer rakyat kita kat sana..lebih kurang 16 000 orang..ramai yang study kat sana..ada jugak yang pilih hidup dan keje kat sana..

pic pnjam dr google

tgklah..walaupun macam tu dorang solat mintak doa semoga PM dorang berundur

rakyat mesir berkumpul di Tahrir Square utk pembantahan terhadap Hosni Mubarak
credit to beritasemasa.com


meh kita tgk sape sebenarnya PM Mesir ni...kenape rakyat dia tak suka sangat ngan beliau nih..









Beliau merupakan Presiden Mesir yang telah memimpin Mesir selama 30 tahun.Nama penuhnya Muhammad Hosni Sayid Sayid Ibrahim Mubarak telah menjadi Presiden Mesir sejak 1981 dan merupakan Presiden keempat Mesir.Mubarak telah menggantikan Sandat yang mati dibunuh pada 6 Oktober 1981. Menurut beberapa sumber, beliau di katakan pemerintah kuku besi dan juga sekutu US.
Adakah pemberontakan ini perlu?
Sekiranya pimpinan regim Mubarak ini mendatangkan kezaliman, maka wajarlah rakyat Mesir bersatu hati menentangnya. Antara isu-isu yang di bangkitkan  adalah :
1. Kegagalan Hosni Mubarak menangani masalah rasuah.
Dilaporkan anak lelaki dia sendiri pernah ditangkap atas jenayah rasuah. Lagi teruk, rakyat ada mengatakan “Seorang polis itu lebih berbahaya dari seorang penjenayah”.
2. Pengganti dia adalah anak dia.
Kalau anak sudah terlibat dengan rasuah, macam mana boleh layak memimpin? Maknanya tiada beza sangat pun, masih dari keluarga dia.
3. Undang-undang Darurat
Undang-undang ini diwujudkan selepas pembunuhan Anwar Sadar 1981 yang mana rakyat boleh ditangkap tanpa dibicarakan mana-mana mahkamah. Ini mesti kes banyak penyalahgunaan kuasa sehingga menyebabkan kezaliman berlaku.
4. Isu Israel-Palestin
Kita pernah diberitakan tentang Mesir menyekat pintu laluan bekalan ke tanah Palestin. Yang pasti tindakan ini memang memberikan kemarahan umat Islam dunia. Negar Mesir bumi anbiya yang diharapkan untuk menghulurkan bantuan kepada umat Palestin bertindak sebaliknya atas dasar takut kepada desakan Israel. Adakah Mesir ini dalang kepada Yahudi/Israel dan US?

* share info dari friend2u.com*




No comments:

Commercial Break!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...